ונואטו-סיפור דרך של האחים המטיילים שחר וזהר רוזנשטוק

רפובליקת ונואטו- סיפור דרך של האחים המטיילים שחר וזהר רוזנשטוק

רפובליקת ונואטו היא מדינת איים קטנה בדרום מערב האוקייאנוס השקט, וכמובן חלק מיבשת אוקיאניה.

עיר בירה: פורט וילה.

עצמאות: קיבלה עצמאות מבריטניה וצרפת בשנת 1980.

אוכלוסייה: כ- 300,00 תושבים (כ- 24 אנשים על קמ"ר).

14 ימים בונואטו, 2 אחים שטיילו בדצמבר-ינואר 🙂

🌏כללי:

ונואטו היא מדינה מדהימה ביופיה, עם אנשים שמחים, אטרקציות מיוחדות – צלילה לספינה טבועה, עלייה להר געש פעיל, תרבות עשירה ומשומרת היטב. לא מגיעים הרבה תיירים, הרוב זה "קרוזשיפס" אוסטרליות שמגיעות לרוב רק לוילה. המקומיים מאוד התרגשו לשמוע שאנחנו ישראלים כי הם נוצרים אדוקים, וקחו בחשבון שלפעמים לוקח להם המון זמן לדברים(בכל זאת מדינת עולם שלישי).
לפי דעתנו אין סיבה לסוע לאי ספציפי לסיור בכפרים כי בכל אי יש כפרים מסורתיים שאפשר לסייר בהם (גם כפרים קניבלים לשעבר).

🌞כניסה למדינה:
צריך להציג כרטיס יציאה, ודרכון ישראלי מקבל אוטומטית ויזה ל30 יום.

🌞גאוגרפיה:
ונואטו זו מדינת איים בצורת y, והאיים המתויירים ביותר הם אפטה (האי המרכזי בו נמצאת עיר הבירה פורט וילה, המקומיים בדרך כלל יקראו לכל האי וילה), אספיריטו סאנטו (אי הנופש), טאנה (אי האטרקציות). בנוסף יש את האי מלקולה שיש בו סיורי קניבלים (לא היינו שם), האי אמברים (ההר געש השני שיש בונואטו, פחות מסודר, לא יודעים את הפרוצדורה לעלות עליו), והאי פנטקוסט (האי בו התחילו קפיצות הבנג'י, הבנו שמומלץ להגיע לשם בין אפריל ליוני).

🌞מעבר בין איים:
כדי לעבור בין האיים אפשר לקחת מעבורות שיקחו מלא זמן (בין וילה לטאנה- 24 שעות), בדרך כלל ומה שאנחנו עשינו, זה לטוס בטיסות פנימיות.
הטיסות הפנימיות יוצאות מוילה לכל האיים, כמעט ואין טיסות ישירות מאי לא מרכזי אחד לאחר.
בכל טיסה פנימית שיוצאת יש מס יציאה מהשדה של 200 ואטו לאדם.
אנחנו טיילנו בשיא העונה (חופשת הקיץ של האוסטרלים), כדאי מאוד לדעת מראש כמה זמן רוצים להקדיש לכל אי ולהזמין טיסות בהתאם, אנחנו רצינו להיות ספונטניים וכמעט נתקענו בטאנה לאקסטרה 3 ימים.

🌞מזג אויר:
ונואטו היא מדינה טרופית, אוקטובר-אפריל זו העונה הרטובה, אפריל-אוקטובר העונה היבשה. אנחנו טיילנו בסוף דצמבר תחילת ינואר ולא ירד עלינו גשם בכלל.

🌞כסף:
למטבע המקומי קוראים ואטו
שקל אחד = 30 ואטו
דולר אמריקאי אחד = 100 ואטו
הצ'יינג' הכי זול שמצאנו היה Goodies היה בפורט וילה, ומהכספומט של Bred אפשר למשוך הכי הרבה כסף.
מהבנק המקומי שלהם (איזי בנק) רק מקומיים יכולים למשוך.
אנחנו לא השתמשנו באשראי, רק משכנו כסף, יש עמלה של 5% כמעט בכל מקום כשמשלמים באשראי,יש מקומות שמקבלים רק מזומן, לדוגמא בטאנה.
יש המון כספומטים בוילה (עיר הבירה), בסנטו בעיר המרכזית בלוגנוויל יש 4, ואפילו בטאנה בעיר המרכזית מצאנו אחד, אבל אי אפשר למשוך שם הרבה.
הוצאנו ביחד 3000 דולר אמריקאי, כל האטרקציות מאוד יקרות.
למרות שהיא מדינת עולם שלישי, הכל בה מאוד יקר, בסדר גודל של ניו זילנד- אוסטרליה ולא דרום מזרח אסיה.

🌞המקומיים:
אנשים מאוד שמחים ולבביים, ונואטו זכתה מספר פעמים בתואר המדינה הכי שמחה בעולם! רוב האנשים יודעים אנגלית שוטפת, וכולם מאוד מחוברים למסורת ולהיסטוריה המקומית.
רוב המקומיים יודעים לדבר ביסלאמה (השפה הלאומית), את הניב המקומי של הכפר, אנגלית וצרפתית חלקם. יש בונואטו כ2500 שפות שונות.
אל תיבהלו אם תראו בכפרים ובשווקים כמה נשים מזוקנות, זה מאוד נפוץ שם.
יש בונואטו המון המון מהגרים סינים, שמחזיקים בהרבה עסקים ושטחים, המקומיים לא מתים עליהם. אנחנו הרגשנו שאם כבר להוציא כסף אז לעסקים מקומיים ולא סינים.

🌞תחבורה:
ברוב האיים אין תחבורה ציבורית, צריך להתבסס על מוניות/הסעות. האוטובוסים שלהם זה ואנים גדולים שבלוחית רישוי מופיעה האות b, בתוך פורט וילה הם יקחו 150 ואטו לאדם, מהשדה תעופה לפעמים הם מנסים לקחת יותר כסף, או כסף על התיקים. אם יצאתם מהשדה תעופה ונתקלתם רק במוניות, לכו לטרמינל של הטיסות הפנימיות ושם יש המון אוטובוסים.
לדעתנו היה עדיף להשכיר בסנטו אופנוע כדי להתנייד בין האטרקציות, ובאפטה יש אפשרות להשכיר רכב/טרקטורון.

🌞סים:
יש שתי חברות גדולות TVL ו- Digicel, שתיהן מציאות בערך אותו הדבר, לקחנו סים של TVL לחודש עם 3.5 ג'יגה, אקסטרה ג'יגה ללילה (בין חצות ל-6 בבוקר) ופייסבוק ללא הגבלה. ללא לקחנו שיחות אבל אחר כך היינו צריכים לבקש מאנשים שיחות.

🌞הזמנת לינה:
באופן כללי יותר משתלם לטייל בשניים, ועדיף להתקשר ולתאם מחיר מראש ולא להזמין בבוקינג/הוסטל וורלד. המחירים יותר זולים בטלפון (בהפרש משמעותי).

🌞קאווה:
להבדיל מפיג'י, הקאווה בונואטו היא עניין של היום יום, יש המון ברי-קאווה. היא הרבה יותר חזקה. במקומות שחיים עדיין בצורה שבטית, אסור לנשים לשתות קאווה (הכפרים הקטנים בטאנה).

🌞אוכל:
הכי זול (400-500 ואטו למנה בערך) זה לאכול השווקים מהמקומיים אוכל מקומי – בדרך כלל מנה בשרית/ביצה עם אורז וירקות. ממש טעים ומשביע. אפשר לאכול גם את המאכל המקומי לבלב- כל מיני ירקות ושורשים בתפזורת, יחד עם מנה בשרית, אנחנו פחות התחברנו.
רוב המסעדות מסגרות עד 9 בערב אז לא לבנות על אוכל מאוחר.

🌞מים:
אפשר לשתות מי גשמים שהם אוספים, או לבקש שימלאו פרש ווטר, לבררניים- אפשר לקנות מים מינרלים, אנחנו הסתפקנו במים שלהם.

🌞מלריה:
חוץ מאפאטה וסנטו, בשאר האיים יש סכנה למלריה, לאחר כמה שיחות עם מקומיים החלטנו שלא להשתמש בכדורים, אלא להתרסס טוב באלתוש, ללבוש ארוך בערב ולישון עם כילה (לבקש במידה ולא קיבלתם במקום בו אתם ישנים).

Welcome :)))

😎סיפור דרך😎

נחתנו בוילה (עיר הבירה) אחר הצהריים, שווה להמיר בשדה סכום סמלי, שיספיק להגעה לעיר, ואת שאר הכסף להמיר בוילה עצמה. ישנו בהוסטל בשם "ונואטו הולידיי הוטל", חדר עם מקלחת חמה בפנים ומזגן, עלה 50 דולר דרך בוקינג. זאת הייתה נחיתה ממש רכה, הודות לארון- איש צוות במלון שעזר לנו לתכנן את כל הטיול ונתן לנו המון טיפים.
החלטנו להשאיר את האי המרכזי בסוף.

🌏סנטו:

👈🏾טסנו לאספיריטו סנטו, או בקיצור סנטו. ישנו לפי המלצות קודמות בטרופיקנה, הוסטל שנמצא בצמוד לשוק בלוגנוויל (העיר המרכזית באי) יש שם מטבח מאובזר, מקלחת חמה, מאוורר ווייפי.

👈🏾בסנטו יש הרבה אתרי צלילה, ביניהם:

פרזדנט קולידג'– ספינה אמריקאית שעלתה על מוקשים ימיים וטבעה מול לוגנוויל במלחמת העולם השנייה.

מיליון דולר פוינט– איזור בו האמריקאים הטביעו ציוד בשווי מיליון דולר (טנקים, ג'יפים, דירות ועוד) מול חופי לוגנוויל כתגובה לחמדנות של הדומיניום(הבריטי-צרפתי) ששלט באי וקיווה לקבל את הציוד בחינם. חוץ מזה, יש גם צלילות לראות אלמוגים וחיי ים עשירים.

אנחנו בחרנו לצלול לקולידג', סגרנו צלילות דרך פסיפיק דייב, הצלילה הראשונה היא מסביב לספינה, הצלילה השנייה נכנסים פנימה, יש עשרות חדרים והספינה נשארה שלמה לחלוטין, זו חוויה מטורפת. המועדון צלילה היה מאוד מקצועי והיה ממש כיף.
בצלילות מגיעים לעומק עמוק יחסית (הגענו ל- 32 מטר), אז אל תתכננו באותו יום עוד דברים כי כנראה תסיימו מותשים.

יום אחר כך נסענו למיליון דולר פוינט (אוטובוס מלוגנוויל), כניסה עלתה 500 ואטו לאדם. שנירקלנו עם ציוד שלנו. תזהרו מהגלים והזרמים שמושכים אתכם על הסלעים ועל הציוד שבתוך המים.

👈🏾בסנטו רוב נהגי האוטובוס גרים בצפון האי בכפרים, לכן בבוקר (6:00-6:30) הם יורדים דרומה ללוגנוויל, ואחר הצהריים (15:00) הם נוסעים חזרה הביתה מתחנת הדלק במרכז העיר. אלו הזמנים שבהם אפשר לנסוע בזול לצד הצפוני של האי.

👈🏾אנחנו הזמנו חדר "בלונוכ ביץ' בונגלוס" ל- 2 לילות, יש גם אופציה לדורמס שהוא זול יותר. במקום יש חשמל רק במסעדה, מקלחת קרה, ארוחת בוקר בסיסית כלולה. והמקום יושב על "חוף לונוכ", חוף מאוד יפה.

👈🏾יום אחר כך הלכנו ברגל לשמפיין ביץ' (10 דקות הליכה), יש שם כניסה ברורה ואין צורך לשלם לפני לאנשים שמנסים לשכנע אתכם לשלם. החוף עצמו מדהים, המים בצבע טורקיז בוהק ומאוד צלולים, החול לבן ודק. אפשר לשנרקל קרוב לקצות המפרץ. צריך להביא אוכל ומים כי לא תמיד המסעדת חוף עובדת. אחר כך הלכנו חזרה למקום בו ישנו ונכנסו למים גם שם. השקיעות שם מדהימות.

👈🏾בוקר אחרי נסענו חזרה ללוגנוויל, הזמנו דרך לונוכ ביץ' נהג שיקח אותנו ויעצור לנו בדרך בבלו הול נאנדה – בריכת מים מתוקים טבעית, המים צלולים וכחולים ממש. הכניסה עלתה 1000 ואטו לאדם. גם לשם מומלץ להביא מים ואוכל. חזרנו לעוד לילה אחרון בטרופיקנה.

Lonnoc Beach

🌏טאנה:

⛱👈🏾טסנו מסנטו לטאנה דרך וילה, הזמנו מראש מקום ל- 3 לילות "ביאסור ויו לודג'', ששוכן סמוך לכניסה להר געש "יאסור''. המקום דאג לאסוף אותנו משדה התעופה. ישנו בבונגלו בסיסי, יש אפשרות לישון על בית עץ, המקלחת קרה, שירותים בחוץ, הארוחות די דומות (תביאו נשנושים!!, אם שכחתם יש קיוסק ליד שפתוח מידי פעם שאפשר לקנות שם), יש חשמל לכמה שעות בערב.

👈🏾הסיור להר געש- היום הוא מנוהל על ידי חברה מסודרת שנמצאת ממש מול המקום בו ישנו, הלכנו לבד לסגור מולם את הסיור, כבר אין אפשר לעלות לשם עצמאית ברגל, יש 3 סוגי סיורים – זריחה, יום, שקיעה. יש לחברה מבצע- בפעם הראשונה שעולים משלמים 9,750 ואטו, בפעם השניה 6,500 ואטו ובפעם השלישית חינם אין כסף. אנחנו עלינו פעמיים בשקיעה ופעם אחת בזריחה לפי המלצות אנשים שישנו במקום איתנו. בדיעבד גילינו שיש אפשרות לשלם אקסטרה ולהשאר שעה נוספת אחרי השקיעה. בדיעבד זה שווה יותר כי ככל שחשוך יותר ככה יפה יותר. אם אתם עולים פעם אחת- תעלו בשקיעה, הרבה יותר יפה. לאחר טקס קצר עולים על גבי טנדרים, מגיעים לנקודת עצירה וממנה ממשיכים ברגל עלייה קצרה של פחות מ- 10 דקות. מומלץ מאוד להגיע עם נעליים סגורות, מכנסיים ארוכות, מעיל רוח, אם יש משקפת שנורקל גם להביא, ובד נגד העשן(בנדנה או משהו בסגנון), יש למעלה רוח מטורפת ואם באים לבושים לא נכון קשה להנות מהשהות שם. מאוד לא מומלץ לאסמטים. כשיורדים מההר געש יורדים בחושך, אז כדאי לקחת פנס/להגיע עם מספיק סוללה בפלאפון. ואחרי שמסיימים את הסיור יש המון פירות טריים שמחכים לכם 🙂

👈🏾יש במקום בו ישנו המון סיורים, אנחנו בחרנו ללכת לסיור בשם אנססטור- סיור מגניב לכפר ליד, מספרים על המסורות מימי הקניבליזם (שנמשכו עד 1974), איך הדליקו אש ועוד כל מיני דברים מגניבים. סיור ממש חוייתי שעלה 1,500 ואטו לבן אדם.

👈🏾שוב בהסתמך על המלצות מסיפורי דרך קודמים, הלכנו ברגל "לפורט רזולושיין", הולכים על הכביש (שהוא דרך עפר), ראינו המון אנשים הולכים ברגל בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. רוב הדרך מוצלת על ידי עצים. הגענו "לווייט סנד ביץ", גם חוף יפה, אפשר לשנרקל שם אבל כשאנחנו היינו מזג האוויר לא אפשר זאת (גלים גבוהים וזרמים), יש גם לגונה מוגנת בצד השני של הכפר. בדרך חזרה לקחנו מכונית (התחבורה בטאנה היא טנדרים ולא אוטובוסים).

👈🏾"מיאסור ויו לודג" לקחו אותנו "לאלופה''- בונגלואים שדי קרובים לעיר הראשית בטאנה, בונגלואים עם חשמל, מקלחת חמה פרטית, ארוחת בוקר כלולה. בערב הראשון הלכנו לטקס של ג'ון פרום, שבדיעבד גילינו שהכפר המקורי נמצא באיזור ההר געש. הסיור שהלכנו אליו היה לקהילה המקומית שמונה כ- 20 אנשים, הם שרו שירים על שדה התעופה ומתנות שג'ון פרום יביא להם.

👈🏾יום אחר כך לקחנו סיור מהמלון "לבלו הול" – בשונה מסנטו, הבלו הול בטאנה זה הוא במדף סלע שנכנס לתוך הים שבו יש אלמוגים ודגים, עדיף להגיע לשם בשפל ולהביא שורש או יעל שאפשר להכנס איתה לים, צריך ללכת על סלעים חדים עד שמגיעים לחור. למי שרוצה לחסוך בעלויות, אפשר ללכת לשם ברגל ולשלם רק כניסה. כדאי להביא איתכם אוכל ומים.

👈🏾ביום האחרון בטאנה לקחנו סיור למפלים, הליכה של כ- 10 דקות לנפח עם בריכה קטנה וקפואה.

👈🏾בדיעבד, בעינינו המפל ו-"הבלו הול" הם ממש לא חובה לפי דעתנו והיינו מוותרים עליהם.

👈🏾האוכל בטאנה ממש טרי, את רוב הדברים הם מגדלים בעצמם.

מסורת חוויתית

🌏פורט וילה:

👈🏾טסנו חזרה לוילה, הזמנו דרך בוקינג מקום בשם Paray Lodge, כשהגענו לשם גילינו שהמקום סגור כבר חצי שנה! אז הנהג אוטובוס לקח אותנו למקום זול ונחמד בשם היביסקוס מוטל. נשארנו שם 2 לילות.

👈🏾ביום המלא הראשון בוילה נסענו "לבלו לאגון" ו- "אטון ביץ", 500 ואטו לאדם לכניסה לכל אחד מהם. הבלו לאגון יותר בצבע ירקרק, מקום עם מים מתוקים ומאוד יפה. אטון ביץ' זה המקום בו המים המתוקים והמלוחים נפגשים, יש זרמים מטורפים ומדוזות קטנות וכחולות, לא מסוכנות אבל צורבות אם יוצא לגעת בהן. שני האתרים פתוחים עד 16:30, אבל אם מבקשים יפה אפשר להשאר יותר מאוחר. בנוסף, קנינו מזכרות בשוק המקומי ובשוק תוצרת יד המקומי.

👈🏾יום אחר הסתובבנו עוד קצת בעיר עצמה, רצינו לנסוע למפעל קפה מקומי אבל לא הספקנו.

👈🏾חשבנו לסוע למפלים שיש בוילה, משיחות עם מקומיים הבנו שהם לא ממש שווים, והמפלים שנמצאים מזרחית לוילה נשמעו לנו כמו מלכודת תיירים שלא התחשק לנו לנסוע אליה.

👈🏾שמענו גם על הכפר פלה שנמצא בצפון אפטה, שאפשר לשנרקל שם ואם היה לנו עוד זמן היינו נוסעים לשם.

Blue Lagoon

זהו,מקווים שהצלחנו לעזור קצת :)) מוזמנים לשאול שאלות בשמחה:

 Shahar Rosenstock

Zohar Rosenstock

מדריכים נוספים (טיפים להזמנת טיסות,רשימות ציוד,ביטוחים וכו'), שיעזרו לכם באתר נמצאים ב- "10 טיפים שכל מטייל חייב לדעת"- בקישור.

*ההקשר ל- 10 הטיפים הוא לאוסטרליה, אבל רלוונטי לכל מטייל באשר הוא מטייל.

חסר לכם משהו?חושבים שיש מידע נוסף שיוכל לעזור ל- "נחיתה רכה"??או סתם הצעות לשיפור?נשמח לשמוע!!

מוזמנים להוסיף בתגובות או "ליצור קשר" כדי לשדרג את החוויה של כולנו סביב העולם!! 🙂