קלדוניה החדשה- סיפור דרך של האחים המטיילים שחר וזהר רוזנשטוק

קלדוניה החדשה היא מדינת איים בדרום מערב האוקייאנוס השקט, ואחת מארבע הטריטוריות של צרפת, מעבר לים, שמאז 1999 בעלת מעמד פוליטי מיוחד "קולקטיב מיוחד". קלדוניה החדשה כמובן חלק מיבשת אוקיאניה המדהימה.

עיר בירה: נומאה

שפה: צרפתית

משטר (כאמור): "קולקטיב מיוחד"

אוכלוסייה: כ- 300,000 תושבים.

סופחה לצרפת: בשנת 1853.

2 אחים שטיילו 13 ימים בניו קלדוניה בחודש ינואר.

🌏כללי:

🌞רקע כללי:
כאמור, ניו קלדוניה היא מושבה צרפתית באוקיינוס השקט (אולי בעתיד הקרוב היא תקבל עצמאות). ניו קלדוניה מורכבת מהאי המרכזי (גרנד טר) שהוא 80% משטח מדינת ישראל, אי האורנים (isle of pines) ואיי הנאמנות (loyalty islands).
בניו קלדוניה יש את שונית האלמוגים השנייה בגודלה בעולם (אחרי אוסטרליה), 70% מחיי הים בלעדיים רק לניו קלדוניה.
מבחינת האוכלוסייה יש את המקומיים נקראים "קנאקים", גם הם דוברי צרפתית, יש את הלבנים (לרוב מהגרים צרפתים) ויפנים.
העיר הגדולה היא נומאה, היא גם עיר הבירה, רוב התיירות מתבססת על קרוז שיפס אוסטרליות.
בשל היותם מדינה נוצרית – ראשון אצלם זה כמו שבת בארץ, רוב הדברים סגורים.

🌞שפה:
רוב האוכלוסייה דוברת צרפתית ושפות מקומיות של הקנאקים. באזורים מתויירים יהיו מעט אנשים דוברי אנגלית, אבל גם האנגלית שלהם היא מאוד בסיסית. בדרך כלל במסעדות התפריטים יהיו רק בצרפתית.

🌞כסף:
המטבע הרשמי הוא פרנק פסיפי (משמש גם בטהיטי ופולינזיה הצרפתית):
שקל אחד = 30 פרנק
דולר אחד = 100 פרנק
בכל הכספומטים יש מגבלה של משיכה אחת בשבוע בסכום של 350 יורו, בכל המדינה.
המרה מיורו לפרנק צרפתי בבנקים תהיה ללא עמלה בכלל, כלומר 1:1. ממליצים להביא יורו ולהמיר.
המדינה די יקרה, אנחנו טיילנו כתרמילאים ושילמנו ביחד 2000 דולר על השהות שם (13 יום).

🌞אופציות לינה:
יש במדינה הרבה קמפסייטים, מספר מועט של אכסניות נוער (YHA), "הומסטייז" ומלונות קטנים (ג'יט) ומלונות יוקרה.
אנחנו ישנו ב-YHAבנומאה ובשאר המדינה בקמפסייטים.

🌞חשמל:
החיבור לחשמל הוא כמו שקע אירופאי (כמו בארץ, שני פינים).

🌞ציוד:
לא היה לנו אוהל לפני, קנינו אוהל ומזרוני שטח בנומאה.

🌞מזג אוויר ועונה:
המדינה היא סמי-טרופית, אנחנו טיילנו בעונה החמה, הבנו שמזג האוויר דומה לבריזביין באוסטרליה.
אנחנו הגענו בשיא החופש הגדול שלהם, לכן היה צריך להזמין מקומות מראש אפילו לקמפסייטים.

🌞ויזה לישראלים:
מקבלים אוטומטית ויזה בכניסה למדינה כמו בצרפת, תקפה ל-90 יום. צריך להראות כרטיס יציאה בטיסה לשם.

🌞מים:
מים נקיים, אפשר לשתות חופשי מהברז, אין צורך לקנות מים מינרליים.

🌞אוכל:
המסעדות מאוד יקרות, כ-100 שקל למנה במסעדה ממוצעת, בסופרים יותר יקר מניו זילנד.

🌞התניידות:
קיימת תחבורה ציבורית בנומאה ומנומאה לשאר האי (לא בתדירות גבוהה מספיק), אנחנו שכרנו רכב מחברת Europcar (מבדיקה באינטרנט זה יצא הכי זול בזמנו, שימו לב שאין הגבלה על קילומטרז ליום).
בנוסף, מחוץ לנומאה אין תאורה על הכבישים בכלל, ואנשים נוהגים שיכורים, אז עדיף לא לנהוג בחושך.

🌞הגעה מהשדה לנומאה:
שדה התעופה במרחק של כ-50 קילומטר מהעיר, יש אוטובוסים מקומיים מ-06:00-19:00, אם מגיעים אחרי שעות הפעילות שלהם צריך להזמין שאטל מראש, אנחנו הזמנו מ-Arc En Ciel. באופן כללי ממליצים לעשות שיעורי בית לגבי הטיסות כי היינו צריכים להזמין שאטל גם בהלוך וגם בחזור.

🌞סים:
הכרטיס סים היה מאוד מאוד יקר לקנייה, לא כולל החבילת דאטה, אז שכרנו מדוכן ליד האינפורמיישן משדר וייפיי כזה. בדיעבד, להרבה מקומות היה צריך להתקשר אז כדאי שיהיה מספר מקומי.

😎סיפור דרך😎

אנחנו הכי אהבנו את Isle De Pines ונומאה ובדיעבד היינו נשארים יותר זמן במקומות האלו 🙂
מתוך 13 ימים בפועל טיילנו 11 ימים (הגענו מאוחר בלילה ביום הראשון ויצאנו על הבוקר ביום האחרון).

🌏נומאה:

👈🏾הזמנו מראש מקום ל-YHA בנומאה (Auberge De Jeuness), הם השאירו לנו מפתחות לחדר על דלת הקבלה, ולאחר ההזמנה הם שולחים מייל מפורט עם כל הפרטים הדרושים, נשארנו שם בהתחלה 3 ימים. בנוסף, יש באכסנייה מטבח מאובזר, שירותים ומקלחות מחוץ לחדרים. אם הגעתם מורעבים מטיסה באמצע הלילה, מקדונלד'ס פתוח עד 1 בלילה והוא המקור אוכל היחידי אחרי תשע בערב.

👈🏾ממליצים להשאר בנומאה, זו עיר אירופאית באמצע האוקיינוס ויש לה וייב מאוד מגניב ושונה מאוד משאר האיים (היינו גם בפיג'י וונואטו).
האינפורמיישן סנטר מאוד מאוד עזר לנו לתכנן את שאר הטיול ולהזמין מקומות לינה לכל אזור, שווה מאוד להכנס לשם!

👈🏾ביום הראשון בעיר הסתובבנו בעיר עצמה, נכנסנו למוזיאון הלאומי של ניו קלדוניה, מוזיאון קטן וחמוד, יש בו פריטים מהתרבות הקנאקית של ניו קלדוניה, ופריטים מהתרבויות של שאר הפסיפיק ׁ(יש כמה מוזיאונים כאלו בעיר).

👈🏾יש בנומאה כל בוקר בשעות 05:00-11:30 בבוקר שוק עם אוכל מקומי (צרפתי), ירקות פירות וכל מיני קניות נחמדות.

👈🏾ביום השני נסענו לחוף "אנסה ואטה" שנמצא בקצה העיר, חוף עם חול לבן לידו יש עוד חוף קטן יותר. יש לא רחוק ממנו אי קטן שנקרא "אי הברווזים", יש טקסי בואוטס עד שתיים בצהריים, בארבע בצהריים זו הסירה האחרונה חזור. מהשעה 15:00 מתחילות רוחות מאוד חזקות, ממליצים לעבור לחוף הקטן שמוגן יחסית מהרוח.

קצת קולינרייה נגישה

🌏בוראי:

👈🏾ביום השלישי התחלנו במסע שלנו באי, לקחנו את הרכב ונסענו עד בוראי. יש שם חופים יפים, סלע ענק ומיוחד וכמה שבילי הליכה. אפשר לצלול שם ואפילו מומלץ (לנו לא יצא אבל מבירור העלות היא 150 דולר ל-2 צלילות). יש בבוראי עצמה גם שוק מקומי עם מאפים טריים. ישנו בקמפסייט בשם "נמו", לפי ההמלצה של האינפורמיישן סנטר, אבל יש שם עוד הרבה קמפסייטים.

🌏Voh:

👈🏾יום אחר כך נסענו לוו(voh), נאמר לנו על ידי האינפורמיישן שיש שם קמפסייט אבל כשהגענו גילינו שהוא נטוש, בסוף ישנו בקונה(kone) במלון דירות.

👈🏾בוקר אחר כך נסענו לראות את הלב של וו – צורת לב נוצרה בדרך טבעית של מנגרובים (סוג של עץ ביצה שלומי בתוך מים) מזן א', שגדלו בתור מנגרובים מזן ב', מה שיוצר הבדלי צבעים, ישנן כל מיני צורות ואחת מהן היא לב ענקי. אפשר לטוס מעל הצורה, עולה בסביבות ה-200 דולר לאדם. אנחנו עלינו על הר המספק תצפית על הלב של וו (עלייה של שעה וחצי גג, על דרך עפר למכוניות). אנחנו ממליצים להגיע לשקיעה או זריחה כי במהלך היום מאוד חם.

🌏היינגיין:

👈🏾משם המשכנו להיינגיין (Hienghene), שנמצא על החוף המזרחי, המקום הוא הרבה יותר קנאקי, ויש הרבה כפרים בסביבה. רצינו לעשות סיור לכפרים, מסתבר שיש סיורים רק בצרפתית. ישנו בקמפסייט בשם "באבו'', יש בו מועדון צלילה אבל הם לא דוברים אנגלית. המקום עצמו מאוד יפה, יש צפונית אליו כמה מפלים והליכות אבל ויתרנו עליהם.

👈🏾חזרנו לקמפסייט נמו בבוראי והיינו עוד יום על החוף. בדרך חזרה עצרנו בפארק "הפרן הגדול"- יער ענק עם כל מיני סוגי עצים וציפורים, יש הליכות משעה עד 7 שעות. הפארק סגור בימי שלישי.

👈🏾העברנו עוד יום בנומאה, נסענו שוב לחופים ונכנסנו לאקווריום סטייל המצפה התת ימי, מאוד יפה! חוץ מזה בנומאה יש גם מבצר צרפתי ישן, מוזיאון תרבות קנאקית ומוזיאון של העיר. באלו לא היינו.

🌏Isle of pines:

👈🏾Isle Of Pines יש מעבורת קטמרן שנקראית "בטיקו 2", שיוצאת כל יום לאי אחר (או אי האורנים או איי הנאמנות), בימי ראשון, רביעי, שבת היא מפליגה לאי האורנים. אנחנו גילינו על ימי הפעילות שלה בדיעבד, אז הזמנו טיסה ליום שישי בבוקר. הטיסה יוצאת משדה התעופה הפנימי, הנמצא בתוך העיר. הטיסה לא יותר מידי יקרה מהמעבורת, והיה מאוד יפה לראות את כל השוניות והיפים מהאוויר. ממליצים לטוס בהלוך ופשוט בחזור, הטיסה מאוד יפה וקצרה.

👈🏾שכרנו רכב ליום אחד והוא חיכה לנו בשדה תעופה, ישנו בקמפסייט בשם "נטאי ווטץ".

👈🏾ביום הראשון נסענו ללגונה טבעית מדהימה ביופיה. שווה מאוד להביא ציוד שנורקל לשם. תזהרו מקיפודי ים שנמצאים קרוב יותר לחיבור לים. מומלץ להגיע עם שורש או נעלי ים כי בגאות ההליכה ללגונה היא במים. משם המשכנו לאופו ביץ', חוף קרוב ללגונה, מאוד יפה.

👈🏾יום אחר כך הלכנו לחופים הצמודים לקמפסייט – קוטו ביץ', נפלנו על יום שהגיע לשם קרוז שיפס, שהוריד את כל האנשים על החופים האלו, עדיין אפשר למצוא פינה שקטה, ונפתחים לכבודם מלא דוכני אוכל. יש שם סלע ענק שמסביבו המון אלמוגים ודגים מיוחדים.
יש באי האורנים סופר קטנטן בכפר ואו(vao), מקומיים כיוונו אותנו איך להגיע לשם.
תכלס, אפשר גם להשכיר קטנוע ולא רכב.

קצת מהאי המדהים הזה:

זהו,מקווים שהצלחנו לעזור קצת :)) מוזמנים לשאול שאלות בשמחה:

Shahar Rosenstock

Zohar Rosenstock

מדריכים נוספים (טיפים להזמנת טיסות,רשימות ציוד,ביטוחים וכו'), שיעזרו לכם באתר נמצאים ב- "10 טיפים שכל מטייל חייב לדעת"- בקישור.

*ההקשר ל- 10 הטיפים הוא לאוסטרליה, אבל רלוונטי לכל מטייל באשר הוא מטייל.

חסר לכם משהו?חושבים שיש מידע נוסף שיוכל לעזור ל- "נחיתה רכה"??או סתם הצעות לשיפור?נשמח לשמוע!!

מוזמנים להוסיף בתגובות או "ליצור קשר" כדי לשדרג את החוויה של כולנו סביב העולם!! 🙂